Logo
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
14.02.2021
Čaje

Zelený čaj a jeho vliv na lidské zdraví

Vždy jsem věděla, že pít zelený čaj je zdravé. Ale jeho pití jsem propadla až na vysoké škole, kde jsme jeho účinky na lidský organismus probírali podrobněji a od té chvíle jsem věděla, že to bude můj parťák navždy :-)

Nejdřív mě zaujal jeho původ, který najdeme v Číně a v Japonsku. A jak se tak všeobecně ví, číňani ani japonci by nepili nic špatného. Dodnes je údajně na prvním místě mezi teplými nápoji. Druhá věc, která mě hodně překvapila byla, že se v těchto zemích popíjí už 5 tisíc let a je nejuctívanější bylinou a také běžně používaným lékem na řadu nemocí. Nezbývalo mi tenkrát udělat nic jiného než takové to "Wow"

Tenkrát jsem o čajovníku nevěděla vůbec nic, ale dnes už vím, že se jedná o stálezelený keř, který může dorůstat až do výšky 15 metrů. Keře na plantážích jsou ale udržovány ve výšce přibližně 1 metr, což prý umožňuje pohodlnější sběr a zvyšuje úrodu. A to je potřeba :-)

Dočetla jsem se, že největší produkce zeleného čaje je v oblasti Kuang-si, Chu-pej ,Kuang-tung, Chu-nan, S'-čchuan a další. V současné době se čajovník čínský pěstuje i v jiných zemích např. Srí Lanka, Tchajwan, Pákistán, Indonésie, Argentina a další. Prostě tam kde na to mají příznivé podmínky.

A teď něco málo k procesu zpracování. Po sklizni čajových lístků probíhá tzv. fermentační proces, který mění jejich barvu, vůni, chuť a hlavně chemické složení. A to je to co potřebujeme :-) V zeleném čaji tak totiž zůstane velké množství vitaminů, minerálů a účinných přírodních látek, které nám pomáhají při prevenci mnoha civilizačních chorob. A těch dnes teda je :-(

No a co ten zelený zázrak obsahuje? Najdeme v něm zejména vitaminy B-komplexu;  např. vitamin B1, který působí příznivě na nervy. Je dobré ho pít, když trpíme depresemi, špatnými náladami nebo nadměrnou únavou. Dále biotin (vitamin B7), který přispívá k dobrému stavu kůže, vitamin C a další.

Zelený čaj se dělí:

Polozelený čaj (oolong) - polofermentovaný
Tyto polofermentované čaje jsou především vyhledávány kvůli své silné vůni a lahodné chuti. Celé čajové lístky se sbírají přesně v okamžiku jejich plné zralosti. Délka a způsob celého zpracování je pak zásadní pro výslednou kvalitu, chuť a vůni oolongu.

Zelený čaj – nefermentovaný
Vyrábí z čajových listů, které během zpracování neprodělaly proces vadnutí a fermentace. V listech zůstává značné množství tříslovin i chlorofylu

Zelený čaj Matcha

Tak toto je specialitka. Je to druh japonského zeleného čaj, který je velice kvalitní a je rozemletý na jemný prášek. Keře čajovníku se čtyři týdny před sklizní téměř úplně zastíní. Rostliny na nedostatek světla reagují zvýšenou produkcí chlorofylu. Díky tomu se sklízejí sytě zelené lístky s vyšším obsahem aminokyselin. Jednou z těchto aminokyselin je L-Theanin, která zvyšuje soustředění, zlepšuje paměť a náladu. Tak tohle sem opravdu nevěděla, to sem se musela nachytřit :-) No a právě díky tomuto je prý velice vhodný pro diabetiky, protože snižuje hladinu glukózy v krvi. Hmm tak to je fakt zajímavý.

A teď k přípravě zeleného čaje. Není totiž příprava jako příprava a je potřeba dodržovat pár pravidel, abychom z něho dostali co nejvíce prospěšných látek.

Příprava čaje:

Ideální teplota pro přípravu zeleného čaje by měla být něco mezi 60 až 80 °C podle druhu čaje. Takže doporučuji číst etikety na každém balení. Díky tomu zůstává v nápoji i nezanedbatelné množství přírodního fluoru, který je nutný pro zdraví zubů a dásní.

V létě doporučuji si zelený čaj vychladit, ochutit citronem a zaručuji, že lepší zdravé, ledové, pozvzbuzující osvěžení jste nepili ;-) 

Ale zpět k účinkům tohoto lahodného moku.

Pití zeleného čaje k jídlu a po jídle prý snižuje cévní choroby. Látky ze zeleného čaje totiž údajně pomáhají lépe trávit tuky a snižovat hladinu cholesterolu.
Bylo děláno mnoho vědeckých výzkumů a bylo prokázáno, že pití zeleného čaje hraje výraznou roli v prevenci rakovinných onemocnění a pravděpodobně má i schopnost zpomalovat růst již vzniklých nádorů. 
Výborné jsou i jeho účinky v celé oblasti zažívacího traktu. 

No a kolik bysme ho měli denně vypít? Protože to je taky podstatné.  Tak třeba japonci vypijí tak 6 šálků denně, což já si teda nedovedu představit, ale jiný kraj jiný mrav :-) 

Pro prevenci je doporučováno vypít alespoň 2 šálky čaje denně, protože taková a hlavně dlouhodobá a pravidelná konzumace je potřeba, abychom se preventivně chránili přes všemi těmi civilizačními chorobami.

Doufám, že pro vás byl tento článek, alespoň trošku zajímavý, no a já si jdu uvařit svůj každodenní šálek :-)

 

 

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli